• Kijk je Ogen Uit Kunstdagen

    14 september 2017

    23 en 24 september zijn er weer de jaarlijkse kunstkijkdagen. van 13 tot 17 uur

    https://kijkjeogenuit.blogspot.nl/

    Ik doe daar ook aan mee. Samen met beeldhouwer Jos ter Burg. Ons werk kun je vinden op Galmanspad 1 ingang steeg naast Zuideinde 4.
    Nyncke Dinkla heeft ons even binnen gelaten.

     . We zijn vandaag wezen kijken naar de mogelijkheden in dat terbeschikking gestelde pand.

     

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 13 keer bekeken

  • recensie Wim van der Beek

    29 augustus 2017

    BZK-kunst en Grote Kerk garanderen bijzondere interacties

    Tijdens de officiële opening van de tentoonstelling ter gelegenheid van het 30-jarig bestaan van de Belangen-vereniging Zwolse Kunstenaars (BZK) in de Grote Kerk werd beeldhouwer Tom Waterreus in het zonnetje gezet. De nestor van de vereniging, die al meer dan 45 jaar actief is als beeldhouwer, ontving uit handen van BZK-bestuurslid Gerrit van den Belt het eerste exemplaar van de glossy catalogus die bij de tentoonstelling is uitgegeven. Ook werd hij geprezen door collega Harmen van der Tuin die met partner en collega Ineke van Harten verantwoordelijk is voor de inrichting van de expositie. In zijn toelichting benadrukt Van der Tuin dat het beeldhouwwerk ‘Kruis’ dat Waterreus in 1991 maakte, als leidraad voor de inrichting fungeerde.

    Het inrichten van een groepstentoonstelling  is altijd een lastige klus. Zeker wanneer het gaat om een uiterst gevarieerd aanbod dat alle kanten opschiet. Daar komt bij dat het interieur van de Grote Kerk dwingend aanwezig is. Dat laatste gegeven kan een lastige valkuil zijn, maar Van der Tuin en Van Harten spelen slagvaardig in op de onontkoombare aanwezigheid van het historische interieur. Contemplatie en stiltebeleving lopen als een rode draad door de tentoonstelling. Dat de genoemde sculptuur van Tom Waterreus binnen het grote geheel als katalysator fungeert, is niet verwonderlijk. Al zijn hele artistieke carrière verbindt de Zwolse beeldhouwer kunst en religie. Daarbij maakt hij vaak gebruik van gevonden voorwerpen die hij revitaliseert door ze een tweede leven als kunstwerk te geven. Zo ook de houtsculptuur ‘Kruis’ die op originele manier geassembleerd en bewerkt is. De kunstenaar vond het afvalhout langs de IJssel en maakte er een eigentijdse variant op het traditionele kruisbeeld van. Jezus steekt zijn duim omhoog als verwijzing naar het leven na de dood. Waterreus verbindt hier een sterk religieus besef en zijn persoonlijke levensvisie met vindingrijkheid in materiaalgebruik en een aangename dosis humor.

    Ook in de schilderijen van Henk Heideveld spelen religie en Godsbeeld een hoofdrol. ‘God is allmighty but cannot lie. Therefore God cannot make art’. Deze tekst combineert de kunstenaar met een stilleven van een broze witte porseleinen kom en gebroken eierschaal. De kwetsbare attributen van het stilleven plaatsen de tekst in een bredere en ontregelende context. Evenals Waterreus combineert ook Heideveld religie met relativerende humor. ‘God weeps about religion but smiles about art’, stelt hij vast in een ander schilderij dat deel uitmaakt van de jubileumtentoonstelling. De artistieke bijdragen van Tom Waterreus en Henk Heideveld doen het altijd goed in een kerk die is getransformeerd tot cultuurtempel. Toch gaat de interactie tussen kunst en kerk in de jubileumexpositie van BZK-leden een stap verder. Zowel de geëxposeerde kunstwerken waarin religie gecelebreerd of bevraagd wordt als de kunstwerken waarin godsdienst geen rol speelt, moeten  zich noodzakelijkerwijs op de één of andere manier verhouden tot de plek en de geschiedenis van die plek waar e getoond worden. Harmen van der Tuin refereerde daaraan tijdens de opening van de expositie. Dankzij de ambiance van de Grote Kerk worden alle geëxposeerde kunstwerken (ook de volstrekt niet religieuze schilderijen en objecten) naar een niveau getild waarop ervaringen als contemplatie, stilte, toewijding en aandacht extra dimensies krijgen. Daardoor ontstaat een vorm van interactieve magie die de expositie van de BZK-leden in de Grote Kerk meerwaarde verleent.

     Dit geldt onder meer voor de schilderijen van Harmen van der Tuin en Ineke van Harten. In beider werk spelen elementen als meditatie en stilte een belangrijke rol. Maar ook minder voor de hand liggende kruisbestuivingen tussen kerkinterieur en kunst onderstrepen dat de Grote Kerk als cultuurtempel voor lokale kunstenaars en voor collega’s uit andere delen van het land of uit het buitenland een uitdagende presentatie-plek kan zijn. Zo lijkt het object ‘Woorden zonder titel’  (2010) van Els Mondt gemaakt voor de plek waar het tijdelijk tentoongesteld wordt. Het is verleidelijk om ook hier een inhoudelijke verbinding te leggen met de vroegere functie van het gebouw, zelfs als dit niet zo bedoeld mocht zijn. Wie vanuit deze invalshoek naar de kunstwerken kijkt, kan allerlei bedoelde en onbedoelde kruisbestuivingen en dwarsverbanden ontdekken die de expositie tot een avontuurlijke expeditie maakt. Zo krijgen de aquarellen van Jan Pieter Gootjes, die de aquareltechniek in de meest pure vorm openbaren, er een dimensie bij door de omgeving waarin ze getoond worden. Hetzelfde geldt voor de acrylschilderijen van Anneke Kieft die strak gecomponeerd zijn en stevig in de lak zijn gezet. Door hun kunstmatige karakter en onontkoombare aanwezigheid contrasteren ze met het ‘gewijde’ interieur. Extraverte in introverte tegenpolen gaan een reactie met elkaar aan. Het is juist die contrastwerking waardoor zowel de attentiewaarde van de kunstwerken als de context waarin ze gepresenteerd worden een extra impuls krijgen. Vergelijkbare wisselwerkingen doen zich voor in relatie tot de levendige schilderijen van Joepe Bos, een verstild landschap van Gertia Sikking, de minimalistische kleurexperimenten van Saskia Zwiers en diverse kunstwerken van andere exposanten. Geheel los van deze context zijn ook andere interessante ontdekkingen mogelijk.

    Zo gaat Rita Neef in haar recente schilderijen op zoek naar een driedimensionale presentatievorm, terwijl Annet van der Kamp (vooral bekend als keramisch kunstenaar) laat zien dat zij ook met gemengde techniek op linnen goed uit de voeten kan. Nieuwe ontwikkelingen doen zich eveneens voor in het werk van Nioutze Ho. In recente assemblages verwerkt zij auto-onderdelen. De reden voor deze nieuwe werkwijze is opmerkelijk. Wegens een allergie voor verfpigmenten stapte de kunstenares over naar constructief werk. De composities die vanuit die aanpak ontstaan, bezitten sterke verwantschap met muziek. Het recente werk van Ho is een eigentijdse variant op de collages van César Domela, de kunstenaar die furore maakte als lid van kunstbeweging De Stijl.

     Niet alleen Nioutze Ho, maar ook Annet Vroom is schatplichtig aan een illustere voorganger. In haar geval is dat Jan Schoonhoven van de Nulbeweging. Vroom herdefinieert de relatie tussen ritmiek, ordening en wetmatigheid in vormverkenningen waarin de verbeelding van sereniteit centraal staat. Ook hier is het slaan van een thematische brug met het kerkgebouw niet vergezocht. En zo zijn er meer ontdekkingen mogelijk in de tentoonstelling die onderstreept dat de BZK-leden ook na dertig jaar de actuele ontwikkelingen in de beeldende kunst nog steeds op de voet volgen. Dat kan zijn doordat ze kunsthistorische overleveringen herinterpreteren of van hedendaagse connotaties voorzien of omdat ze anderszins met beide benen in de pluriforme wereld van de eigentijdse kunst staan.

     Expositie: 30 jaar BZK, t/m...

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 27 keer bekeken

  • Inpression opening BZK

    25 augustus 2017

     

     

                                Ineke van Harten voor het schilderij van Anneke Wilbrink.

     

                                                         Henk Heideveld, Anneke Wilbrink voor het schilderij van Anneke Kieft

     

                                                               Ook de TV  wil hier meer van weten. Op de foto Annet van der Kanp met Harmen van der Tuin voor zijn schilderijen.

     

     

                                                      Saskia Wevers vertelt over de historie van BZK.

                                                                        Het was een fijn weerzien van kunstenaars tijdens de opening, Te zien is op nr 3 Anneke Wilbrink ingesprek met Marie Quist. Dan nr 5 Ineke en Harmen, zij ontvangen een kadootje voor de inrichting van de kerk uit handen van de voorzitter Annet van de Kamp. Laast but not least nr 6 Ton Langenberg.  kunstcollega  Hij houd z'n atelier in DOAS.

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 26 keer bekeken

  • BZK 30 jaar

    29 juli 2017

     

     

    Ik ben zaterdag 16 september in de kerk aanwezig van 11 t/m 14 uur.

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 31 keer bekeken

  • Biennalle Venetie 2017

    1 juli 2017

    Dit was het allermooiste wat ik op de Biennale heb gezien. Blokken van tientallen glasplaten waarop elke plaat een bewerking heeft plaatsgevonden met fotootjes en schilderingen. Het deed mij sterk denken aan de Toren van Babel van Pieter Bruegel gemaakt omstreeks 1560. Ook was de vergelijking met de film Avatar snel gemaakt. Super!!

     

    DAMIAN HIRST

    Damian Hirst heeft het geweldig groots opgezet. Een verhaal over de zee in sprookjesachtige sfeer. Erg goed en inspirerend. Maar tegelijkertijd niets nieuws onder de zon.

     

    PAUL MCCARTHY

    Prachtige  glazen objecten van Paul McCarthy . Wel wat aan de brave kant moet ik zeggen. Netjes en mooi op een rij.  Meestal zoekt hij  in z'n werk de shockerende kant. 

    Al wandelend door Venetie kom je zomaar ineens kunstwerken tegen. Dat zijn leuke toevoegingen aan de beleving van deze routeloze Biennale. Het is vooral zoeken geblazen want voorzover ik weet is er geen overzicht met locaties waar je het werk dat meedoet kan vinden.

     

    JAN FABRE

    Boot van reepjes beenderen. Op de muur staat iets van: een ander gezicht van de tijd

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 39 keer bekeken

  • vernieuwende tijden

    4 juni 2017

     Wordt geen Zoutpilaar kijk vooruit!!
     want Spannende en vernieuwende tijden breken bij ons aan.

    Een Recensie:
    7-6-2017 De KAC Heusden  heeft het werk beoordeeld als een intrigerend beeld. Er zit veel beweging in en het aanblik blijft boeien.Tevens spreekt de maatschappelijke ‘problematiek’ ook aan.

     

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 54 keer bekeken

  • 5x5 smallart

    31 mei 2017

     

    2017 | TERRA EXPOSEERT: 5X5 SMALL ART

    by • 1 juli tot 27 aug.2017 • Actueel, Exposities • gratis intree • 113

     

    In juli en augustus is de expositie 5×5 SMALL ART te zien in het TERRATORIUM in Zoetermeer. De expositie draait om het presenteren van kleine kunst. Maar liefst 195 kunstenaars uit heel Nederland exposeren ieder maximaal 5 werken van 5×5 cm. Naast de afmeting zijn er geen andere voorwaarden. De kunstenaars bepalen zelf hoe ze het werk uitvoeren!

    Het resultaat zal een gevarieerde mix opleveren aan thema’s en materialen. Denk aan kleine portretten, natuurscenes, mini-stillevens, dieren, surrealistisch- en abstract werk. Het kan twee- of driedimensionaal zijn, kleurrijk of juist ingetogen en zal met of zonder lijst worden geëxposeerd. Alles is mogelijk.

    Laat je verrassen
    De werken zijn een cadeautje om te bekijken maar wellicht ook om te geven. Al het werk wordt namelijk aangeboden tegen betaalbare prijzen. Kom dus ook naar het TERRATORIUM en laat je verrassen! Het concept 5×5 SMALL ART werd bedacht en eerder uitgevoerd door PICTURA in Groningen. De Zoetermeerse kunstenaar Ellen Vermeulen bracht het concept onder de aandacht van Terra Art Projects, die het adopteerde in overleg met het kunstgenootschap. TERRA werd blij verrast door het enthousiasme van de vele kunstenaars om deel te nemen!

    De expositie 5X5 SMALL ART is van 1 juli t/m 27 augustus gratis te bezoeken op woensdag t/m zondag van 13-17 uur. adres:...

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 57 keer bekeken

  • vrolijk Pasen

    16 april 2017

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 92 keer bekeken

  • embryo's als knutselmateriaal

    15 april 2017

    De zaak is op scherp komen te staan door een toevallige ontdekking die embryologe Susanne van den Brink, nu promovendus bij het Hubrecht Instituut in Utrecht, vier jaar geleden deed als student in Cambridge. Van den Brink vroeg zich af wat er gebeurt als je losse muizenstamcellen tot een balletje laat samenklonteren en in speciale kweekvloeistof legt. Tot haar verbijstering kregen de cellen een staart en een 'primitiefstreep', een structuur die aangeeft dat cellen hun krachten bundelen en een embryo willen vormen.

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 76 keer bekeken

  • Het resultaat: De Zoutpilaar

    2 maart 2017

    Blijf niet staren op wat vroeger was,

    sta niet stil in het verleden.

    Ik, zegt Hij, ga iets nieuws beginnen.

    Het is al begonnen, merk je het niet?

     

     

     

     

     

     

     

     

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 151 keer bekeken

  • Meer blogs >>