• Samenloop voor Hoop

    3 september 2018

    Lieve vrienden van de kunst.

     
    Wat hebben we een mooi resultaat bereikt met de veiling.  RTV Meppel heeft fantastisch meegewerkt door 24 uur lang iedere keer vier of vijf andere kunstwerken in de molen van de kabelkrant te plaatsen. De kranten hebben helaas niet veel met  persberichten gedaan; dat was wel jammer. Maar ook via Facebook is er veel aandacht voor de veiling geweest; niet alleen door het  team maar ook door gesponsorde berichten.
     
     Helaas was het aantal bieders tijdens de veiling beperkt maar we weten dat veel mensen erg blij met hun aankoop waren. Vier werken waar tijdens de veiling niet op werd geboden zijn de volgende ochtend alsnog verkocht. Alle werken zijn dus verkocht. De totale opbrengst ligt rond de 1300 euro alleen voor de veiling.
     
    Op de foto werk van Gerda Pier.
     
     

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 7 keer bekeken

  • Inpressie van de Kunstschouw 2018

    17 juni 2018

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 63 keer bekeken

  • daar staan ze dan

    14 juni 2018

    De Zoutpilaren staan er zo prachtig in die grote schuur. Precies zoals ik het voor ogen had tijdens het werkproces. Super blij mee.

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 59 keer bekeken

  • Alle 40 locaties op de kaart

    31 mei 2018

    UITNODIGING

    Kunstschouw 15 juni t/m 25 juni 2018

    Ik exposeer in een boerenschuur OUD BRABERS
    Steursweg 2 Sint Philipslandn Burgsluis nr 1 op de kaart ( Zuiden van het eiland)

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 79 keer bekeken

  • De eerste Kennismaking met de kunstenaars voor de expo Boerenschuur voor Kunstschouw

    12 april 2018

    https://www.kunstschouw.nl/kunst-natuurlijk-ook-in-een-zeeuwse-boerenschuur/

     

     

     

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 91 keer bekeken

  • veel geluk en gezondheid voor 2018

    1 januari 2018

     

    Lieve kunstliefhebbers,

    Vergaande dromen maken plaats voor nieuwe dromen,
    we zullen ze allemaal wel tegenkomen

    ze raken, zweven,
    landen, stegen,
    waaien in het rond,

    en dan leven ze voor even!

    mijn gedachten

    soms in het ruimtelijke soms op papier
    ik blijf ze zeker delen met ons hier

    Ik vertoef tussen wolken,
    mij trekt vooral die lichte rand.
    Voor iedereen die depresief is,
    ga op zoek naar dat licht in deze voor een ieder dichte mist

    Hoe jij dit komende jaar ook hebt bedacht,
    geniet juist van wat je niet verwacht.
    Zit in iedergeval niet bij de pakken neer

    maar klim er op en zie de overkant des te meer

    een pad vol hobbels en obstakels,
    om te laten ontstaan nieuwe mirakels,

    mijn atelier is gelukkig daar,
    ik ga er weer wat van maken reken maar

    In 2018 wens ik u zoals altijd een jaar zonder al te veel zorgen

    en steeds een hoopvolle kijk naar de dag van morgen.

    Rita

     

     

     

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 125 keer bekeken

  • impressie expo WAARART | QUALITY MATTERS

    26 november 2017

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 148 keer bekeken

  • expo WaarArt Quality Matters

    11 november 2017

    Deze maand openend galerie WAARKUNST twee exposities op

    26 november!
    Winter Beelden en WaarArt Quality Matters

    Theatergroep PeerGroup i.s.m. Kat op het Spek zullen tijdens de opening een voorstelling geven.
    De opening van de expositie zal om 15.00 uur plaatsvinden. Direct aansluitend zal de voorstelling starten. Toegang is gratis, u betaalt wat u het waard vindt!

    Adres: Hoofdweg 1, 9942 PA Het Waar

    http://www.waarkunst.nl/

    Openingstijden:

    zaterdag 14:00–17:00
    zondag

    11:00–17:00

    maandag t/m vrijdag  op afspraaak
     

     

    Telefoon: 0598 446 390

    Provincie: Groningen



    Sinds kort werken wij samen met beeldentuin Gees, waarbij er een uitwisseling van kunstenaars is. Hun werk kan vanaf 26 november bezichtigd worden in de beeldentuin. 

    Voor de expostie WaarArt Quality Matters hebben we 40 kunstenaars gevonden die hun werk bij ons in de galerie zullen tonen.
    Meer informatie over beide exposities in deze nieuwsbrief en natuurlijk aandacht voor Proeve van Kunst 17 november en december en een unieke film premiere op 18 november!

    Het belooft weer een feestelijke middag te worden en iedereen is welkom!

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 167 keer bekeken

  • Kijk je Ogen Uit Kunstdagen

    14 september 2017

    23 en 24 september zijn er weer de jaarlijkse kunstkijkdagen. van 13 tot 17 uur

    https://kijkjeogenuit.blogspot.nl/

    Ik doe daar ook aan mee. Samen met beeldhouwer Jos ter Burg. Ons werk kun je vinden op Galmanspad 1 ingang steeg naast Zuideinde 4.
    Nyncke Dinkla heeft ons even binnen gelaten.

     . We zijn vandaag wezen kijken naar de mogelijkheden in dat terbeschikking gestelde pand.

     

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 202 keer bekeken

  • recensie Wim van der Beek

    29 augustus 2017

    BZK-kunst en Grote Kerk garanderen bijzondere interacties

    Tijdens de officiële opening van de tentoonstelling ter gelegenheid van het 30-jarig bestaan van de Belangen-vereniging Zwolse Kunstenaars (BZK) in de Grote Kerk werd beeldhouwer Tom Waterreus in het zonnetje gezet. De nestor van de vereniging, die al meer dan 45 jaar actief is als beeldhouwer, ontving uit handen van BZK-bestuurslid Gerrit van den Belt het eerste exemplaar van de glossy catalogus die bij de tentoonstelling is uitgegeven. Ook werd hij geprezen door collega Harmen van der Tuin die met partner en collega Ineke van Harten verantwoordelijk is voor de inrichting van de expositie. In zijn toelichting benadrukt Van der Tuin dat het beeldhouwwerk ‘Kruis’ dat Waterreus in 1991 maakte, als leidraad voor de inrichting fungeerde.

    Het inrichten van een groepstentoonstelling  is altijd een lastige klus. Zeker wanneer het gaat om een uiterst gevarieerd aanbod dat alle kanten opschiet. Daar komt bij dat het interieur van de Grote Kerk dwingend aanwezig is. Dat laatste gegeven kan een lastige valkuil zijn, maar Van der Tuin en Van Harten spelen slagvaardig in op de onontkoombare aanwezigheid van het historische interieur. Contemplatie en stiltebeleving lopen als een rode draad door de tentoonstelling. Dat de genoemde sculptuur van Tom Waterreus binnen het grote geheel als katalysator fungeert, is niet verwonderlijk. Al zijn hele artistieke carrière verbindt de Zwolse beeldhouwer kunst en religie. Daarbij maakt hij vaak gebruik van gevonden voorwerpen die hij revitaliseert door ze een tweede leven als kunstwerk te geven. Zo ook de houtsculptuur ‘Kruis’ die op originele manier geassembleerd en bewerkt is. De kunstenaar vond het afvalhout langs de IJssel en maakte er een eigentijdse variant op het traditionele kruisbeeld van. Jezus steekt zijn duim omhoog als verwijzing naar het leven na de dood. Waterreus verbindt hier een sterk religieus besef en zijn persoonlijke levensvisie met vindingrijkheid in materiaalgebruik en een aangename dosis humor.

    Ook in de schilderijen van Henk Heideveld spelen religie en Godsbeeld een hoofdrol. ‘God is allmighty but cannot lie. Therefore God cannot make art’. Deze tekst combineert de kunstenaar met een stilleven van een broze witte porseleinen kom en gebroken eierschaal. De kwetsbare attributen van het stilleven plaatsen de tekst in een bredere en ontregelende context. Evenals Waterreus combineert ook Heideveld religie met relativerende humor. ‘God weeps about religion but smiles about art’, stelt hij vast in een ander schilderij dat deel uitmaakt van de jubileumtentoonstelling. De artistieke bijdragen van Tom Waterreus en Henk Heideveld doen het altijd goed in een kerk die is getransformeerd tot cultuurtempel. Toch gaat de interactie tussen kunst en kerk in de jubileumexpositie van BZK-leden een stap verder. Zowel de geëxposeerde kunstwerken waarin religie gecelebreerd of bevraagd wordt als de kunstwerken waarin godsdienst geen rol speelt, moeten  zich noodzakelijkerwijs op de één of andere manier verhouden tot de plek en de geschiedenis van die plek waar e getoond worden. Harmen van der Tuin refereerde daaraan tijdens de opening van de expositie. Dankzij de ambiance van de Grote Kerk worden alle geëxposeerde kunstwerken (ook de volstrekt niet religieuze schilderijen en objecten) naar een niveau getild waarop ervaringen als contemplatie, stilte, toewijding en aandacht extra dimensies krijgen. Daardoor ontstaat een vorm van interactieve magie die de expositie van de BZK-leden in de Grote Kerk meerwaarde verleent.

     Dit geldt onder meer voor de schilderijen van Harmen van der Tuin en Ineke van Harten. In beider werk spelen elementen als meditatie en stilte een belangrijke rol. Maar ook minder voor de hand liggende kruisbestuivingen tussen kerkinterieur en kunst onderstrepen dat de Grote Kerk als cultuurtempel voor lokale kunstenaars en voor collega’s uit andere delen van het land of uit het buitenland een uitdagende presentatie-plek kan zijn. Zo lijkt het object ‘Woorden zonder titel’  (2010) van Els Mondt gemaakt voor de plek waar het tijdelijk tentoongesteld wordt. Het is verleidelijk om ook hier een inhoudelijke verbinding te leggen met de vroegere functie van het gebouw, zelfs als dit niet zo bedoeld mocht zijn. Wie vanuit deze invalshoek naar de kunstwerken kijkt, kan allerlei bedoelde en onbedoelde kruisbestuivingen en dwarsverbanden ontdekken die de expositie tot een avontuurlijke expeditie maakt. Zo krijgen de aquarellen van Jan Pieter Gootjes, die de aquareltechniek in de meest pure vorm openbaren, er een dimensie bij door de omgeving waarin ze getoond worden. Hetzelfde geldt voor de acrylschilderijen van Anneke Kieft die strak gecomponeerd zijn en stevig in de lak zijn gezet. Door hun kunstmatige karakter en onontkoombare aanwezigheid contrasteren ze met het ‘gewijde’ interieur. Extraverte in introverte tegenpolen gaan een reactie met elkaar aan. Het is juist die contrastwerking waardoor zowel de attentiewaarde van de kunstwerken als de context waarin ze gepresenteerd worden een extra impuls krijgen. Vergelijkbare wisselwerkingen doen zich voor in relatie tot de levendige schilderijen van Joepe Bos, een verstild landschap van Gertia Sikking, de minimalistische kleurexperimenten van Saskia Zwiers en diverse kunstwerken van andere exposanten. Geheel los van deze context zijn ook andere interessante ontdekkingen mogelijk.

    Zo gaat Rita Neef in haar recente schilderijen op zoek naar een driedimensionale presentatievorm, terwijl Annet van der Kamp (vooral bekend als keramisch kunstenaar) laat zien dat zij ook met gemengde techniek op linnen goed uit de voeten kan. Nieuwe ontwikkelingen doen zich eveneens voor in het werk van Nioutze Ho. In recente assemblages verwerkt zij auto-onderdelen. De reden voor deze nieuwe werkwijze is opmerkelijk. Wegens een allergie voor verfpigmenten stapte de kunstenares over naar constructief werk. De composities die vanuit die aanpak ontstaan, bezitten sterke verwantschap met muziek. Het recente werk van Ho is een eigentijdse variant op de collages van César Domela, de kunstenaar die furore maakte als lid van kunstbeweging De Stijl.

     Niet alleen Nioutze Ho, maar ook Annet Vroom is schatplichtig aan een illustere voorganger. In haar geval is dat Jan Schoonhoven van de Nulbeweging. Vroom herdefinieert de relatie tussen ritmiek, ordening en wetmatigheid in vormverkenningen waarin de verbeelding van sereniteit centraal staat. Ook hier is het slaan van een thematische brug met het kerkgebouw niet vergezocht. En zo zijn er meer ontdekkingen mogelijk in de tentoonstelling die onderstreept dat de BZK-leden ook na dertig jaar de actuele ontwikkelingen in de beeldende kunst nog steeds op de voet volgen. Dat kan zijn doordat ze kunsthistorische overleveringen herinterpreteren of van hedendaagse connotaties voorzien of omdat ze anderszins met beide benen in de pluriforme wereld van de eigentijdse kunst staan.

     Expositie: 30 jaar BZK, t/m...

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 210 keer bekeken

  • Meer blogs >>